Vertel eens wat meer over jezelf
Ik ben Andrea en ben 23 jaar oud. Ik heb moderne talen economie gestudeerd en vervolgens studies Handelswetenschappen – fiscaliteit in Gent aangevangen. Ik speelde vroeger veel volleybal maar wegens tijdsgebrek geniet ik tegenwoordig terrasjes doen en daguitstappen maken met mijn vriendinnen.
Hoe ben jij gestart bij Dendooven Consulting?
Ik ben mijn professioneel parcours gestart als jobstudent bij Dendooven Consulting tijdens corona. Het was niet makkelijk om op dat moment een administratieve vakantiejob te vinden en toen ik deze vacature zag verschijnen, heb ik dan ook meteen contact gezocht met Ilse. Zo ben ik in september 2020 aan de slag gegaan voor 1 à 2 dagen per week. Later kon ik hier mijn stage lopen (okt 21′ tot dec 21′) en nu ben ik officieel al 1,5 jaar een vaste waarde in het team als Junior Dossierbeheerder.
Waaruit bestaat jouw dagdagelijkse takenpakket?
Ik neem vooral de opvolging van de klantendossiers voor mijn rekening. Ik werk op BTW-aangiftes, periodieke planning (rekeninguitreksels of loondocumenten inboeken…), tussentijdse resultaten voorbereiden, oprichtingsaktes en financiële plannen voor notarissen opstellen, verzekersingsformulieren invullen,… Te veel om op te noemen eigenlijk en het is constant in evolutie.
Toen ik mijn vakantiejob begon, was ik vooral bezig met de digitalisatie van dossiers (inscannen van documenten, rekeninguitreksels of facturen inboeken in Billit… Tijdens mijn stage zag ik dat compleet veranderen, zo kon helpen bij de afwerking van balansen, rapportages, enz. Een mooie ervaring! Nu is het directe klantencontact erbij gekomen en zit ik regelmatig bij klantenmeetings. Fijn, zo ervaar je dat een boekhouder ook niet de hele dag achter zijn computer zit!
Heb jij typische werkweken?
Wel, binnen de boekhoudkundige wereld heb je een aantal deadlines waaraan je jou sowieso moet houden. Die weken houden we ons vooral bezig met hetgene wat opgeleverd of ingediend moet worden. Daarbuiten variëren mijn weken naargelang de vragen van de klant en die zijn nooit hetzelfde :).
Als recent afgestudeerde, volg je nog regelmatig bijscholing?
Zeker, de sector en wet- of regelgeving evolueert voortdurend. Ik heb al opleidingen gevolgd over de BTW bij margeregelingen, autofiscaliteit en jaarrekeningen. Twee weken geleden volgde ik nog samen met Magalie een bijscholing over het sociaal statuut van een zelfstandige. Zeer interessant want dat heb ik eigenlijk niet meegekregen tijdens mijn studies.
Zelf geef ik eigenlijk ook wat opleiding, Magalie is recent gestart als administratief bediende en ik heb haar wegwijs gemaakt in Billit en hoe ze verschillende documenten moest verwerken.
Na heel wat inloopervaring heb je bewust voor Dendooven Consulting als werkplek gekozen, hoe zou je Ilse als werkgever omschrijven?
Ilse is een zeer joviale en meelevende persoon. Ik kom elke dag met plezier werken voor een ervaren persoon als zij, ik heb denk ik nog niet meegemaakt dat ze eens iets niet wist :). Als ze iets moet uitleggen, blijft ze dit enthousiast doen, ondanks de strakke deadline en ondanks dat ik het misschien al eens gevraagd heb. Ik voel dat dit een werkplek is waar je kan groeien en waar die groei ook werkelijk gestimuleerd wordt.
Welke sterkte verraste jou het meest?
Binnen de accountancy wereld spreken we vaak over de ‘big four’, 4 grote bedrijven waarbij klanten met hun boekhouding terecht kunnen. Daarbij wordt soms verondersteld dat enkel deze bedrijven de nodige expertise hebben. Dat is helemaal niet zo, ondanks ons kleine formaat hebben wij zéker evenveel kennis in huis. Dit gecombineerd met onze persoonlijke aanpak en dichte opvolging van de klant, kan er veel korter op de bal gespeeld worden.
Welke raad zou je geven aan starters die een sprong in accountancy overwegen?
Gewoon doen! Het is écht een boeiende job, er is niks stoffigs meer aan. Sommigen zeggen misschien “een boekhouder zit de ganse dag op cijfertjes te kijken…” Misschien het eerste jaar en daarna valt dat vooroordeel los in het water! Klantengesprekken, digitale rapportage, data omzetten in bedrijfsadvies, voorspellingen met Power BI… En trouwens, cijfers of financiële data zijn helemaal niet saai :)! Wij creëren groeipotentieel voor onze klanten en zijn externe consultants voor de finance afdelingen.
Alsook, laat een beperkte kennis jou dus niet tegenhouden! Toen ik hier begon was ik ook maar een groentje, wel een diploma op zak maar veel theorie – weinig praktijk. Voor mij persoonlijk vind ik dat wanneer je zaken echt toepast in de praktijk, de kennis pas goed blijft hangen.
Ten slotte, hoe zie je jezelf nog groeien in de toekomst?
De bedoeling is dat ik binnen een paar jaar mijn titel als officiële boekhouder behaal en een even goede boekhoudster wordt als Ilse 😉 Wie weet opent deze ervaring meteen ook nieuwe carrièrekansen bij Dendooven Consulting want ik zie ons nog stevig groeien in de toekomst. Geen big four allures, maar extra dossierbeheerders om nog beter de klant te kunnen opvolgen. Who knows what the future brings…
Op zoek naar een toffe functie bij een modern & dynamisch boekhoudkantoor in Tielt?
Neem zeker een kijkje tussen onze boekhoudkundige vacatures en stuur ons jouw CV. Staat er niet meteen iets tussen dat aansluit op jouw profiel? Je mag altijd vrijblijvend jouw CV en motivatie opsturen naar ilse@dendoovenconsulting.be.