Uw leven en uw onderneming zijn continue in verandering. Trouwen, kinderen krijgen, stakeholders aan boord brengen, een merger coördineren, een stapje terugzetten of de bedrijfsleiderfunctie doorgeven aan(klein)kinderen. Het is goed om regelmatig stil te staan bij de impact hiervan op uw fiscale, financiële en juridische situatie. U werkt voor uw vermogen dus uw vermogen werkt bij voorkeur ook voor u.
Vermogensplanning
In fiscale optimalisatie past een goede vermogensplanning. Een leven hard werken en nadien alles weggeven, het is niet het ideale scenario. We analyseren elke specifieke behoefte naar vermogensplanning en -structurering vanuit een juridische en fiscale invalshoek. We brengen op verschillende terreinen uw vermogen en bedrijfswaarde in kaart en bekijken de fiscale impact.
Tijdens de analyse stellen we onszelf enkele vragen:
- wat is het doel en wat zou de best mogelijke uitkomst zijn?
- hoe kunnen we ons het best voorbereiden op de overdracht van het kapitaal en het bedrijf?
- welke stappen moeten we ondernemen, op welke termijn en wie moet daarbij betrokken zijn?
- welke zaken moeten er geregeld worden bij onverwachtse omstandigheden?
- hoe goed zijn het bedrijf en de aandeelhouders of werkzame familie momenteel beschermd?
- bij successieplanning: hoe communiceren we een verandering zo goed mogelijk naar eventuele aandeelhouders?
- bij succesplanning: hoe garanderen we een vlotte continuïteit van het bedrijf?
- wat schrijft het wetgevend kader voor in deze situatie?
Vermogensopbouw
We gaan na hoe uw vermogen momenteel is opgebouwd, uit welke roerende en onroerende activa het bestaat, en hoe dat in de toekomst zal evolueren. Uw kapitaal mag uiteraard ook voor u werken, dus we verkennen samen alle mogelijkheden van beleggingen tot vastgoed, overdracht of liquidatie en pensioenopbouw. Alsook de manieren om dit alles zo fiscaalvriendelijk mogelijk naar uw privévermogen over te dragen. Wat nu slim aangepakt wordt, rendeert zich later.
Vermogensbescherming en -overdracht
Tijdens de analyse staan we ook stil bij de manier waarop het bedrijf, het vermogen en de familie momenteel beschermd zijn. Een scheiding, ziekte of overlijden kan onverwachts zijn en een grote impact hebben op de bedrijfsvoering. Daarom zetten we de juiste structuren op en handelen we de nodige adminstratie af.
Hierbij gaan we op zoek naar de meest fiscaalinteressante oplossing opdat iedereen een correcte bescherming geniet. Zo zijn er geen zorgen wanneer de onderneming aan een nieuwe generatie wordt overgedragen.
Concreet staat ons team u met raad en daad bij in volgende zaken:
- schenkingen
- overdracht van een onderneming
- ondernemingswaardering
- begeleiding bij het indienen van bankdossiers
- testament en successie
- consultancy & communicatie voor advies- en/of ondernemingsraden
Dendooven Consulting is een ambitieus accountancykantoor, ITAA-gecertificeerd en actief in zowel West- als Oost-Vlaanderen. Persoonlijke relaties, een digitale mindset en praktisch bedrijfsadvies staan bij ons centraal. Als sparringpartner willen we uw bedrijf door en door kennen om snel nieuwe opportuniteiten te verkennen en proactief over uw financiële situatie te communiceren.