Wat is een due diligence onderzoek?
‘Due diligence’ (DD) is een Engelstalige term, die vertaald kan worden als ijverig of nauwkeurig en betekent zoveel als een grondig boekenonderzoek of een beoordeling van het bedrijf (of een persoon) voor een zakelijke transactie zoals een overname of de verkoop van vastgoed.
Waarom is due diligence belangrijk?
In de context van M&A is het een essentieel proces dat zowel koper als verkoper helpt om een compleet beeld te krijgen van het bedrijf:
- algemene bedrijfsgegevens
- de medewerkers, het management, leveranciers en andere stakeholders
- de financiële prestaties
- de juridische structuren en het fiscale plaatje
- de operationele factoren
- het commerciële aspect
- HR-gegevens
- de duurzaamheidsfocus en IT-infrastructuur.
De due diligence fase start meestal na de letter of intent, waar de kandidaat-koper een niet-bindende overeenkomst met voorlopig overnamebod voorstelt. Vooraleer er gekocht wordt, is het belangrijk om de potentiële risico’s in kaart te brengen, maar ook toekomstperspectieven zodat er realistische verwachtingen zijn tijdens de overname of fusie.
Bovendien is due diligence belangrijk in het kader van corruptie, financiële consequenties (boetes), omkoping en witwaspraktijken.
Wie voert het boekenonderzoek uit?
Het is meestal zo dat een M&A-kantoor, de interne financiële afdeling, een adviseur met verkoopmandaat, een jurist, een accountancykantoor of een team van experten in hun vak het due diligence onderzoek samenstelt.
Als er een extern adviseur wordt aangesteld, is onafhankelijkheid en discretie van die partij belangrijk. Vervolgens wordt het ter beschikking gesteld in een off/online dataroom met rechten voor de potentiële kopers.
Het is aangeraden dat beide partijen een extern adviseur aanstellen met ervaring in M&A om voorbereid aan de onderhandelingstafel te komen.