Vier thema’s voor de kmo-groeisubsidie
Het groeitraject internationalisering past bij zowel ondernemingen die voor het eerst exporteren als bij ondernemingen die ervaring hebben met export en naar nieuwe markten willen uitbreiden. De internationalisering moet in voldoende mate nieuwe uitdagingen stellen aan de onderneming en moet resulteren in duurzame economische groei voor de vestiging in Vlaanderen.
Digitalisering gaat over ondernemingen die hun digitale maturiteit substantieel willen verhogen. Het groeitraject kadert binnen een transitie naar een datagedreven organisatie waarbij diensten, producten of processen slimmer worden gemaakt door middel van data.
Let wel, het groeitraject moet voldoende uitdaging en ambitie tonen en verder reiken dan gangbare evoluties inzake digitalisering (komen niet in aanmerking: trajecten die louter gericht zijn op het verhogen van maturiteit inzake cyberveiligheid, het ontwikkelen of implementeren van digitale toepassingen zoals een ERP-systeem, het opzetten van een webshop, het inzetten op digital marketing en marketing automation of het omzetten van data op een papieren drager naar een digitale drager om bestaande processen te digitaliseren en data digitaal beschikbaar te maken binnen de organisatie).
Bedrijven die kunnen aanspraak maken op het subsidietraject duurzaam en circulair ondernemen zijn ondernemingen die ofwel een eerste stap zetten richting duurzaam en circulair ondernemen ofwel ondernemingen die hierin al actief zijn en een volgende (substantiële) nieuwe stap zetten.
Het beoogde traject zet in op één of meerdere strategieën inzake circulaire economie met het oog op een efficiënt en slim materiaalgebruik of het sluiten van materialenkringlopen.
Het project richt zich tot de maak- of bouwindustrie of de daaraan gekoppelde waardeketen (trajecten die geen substantiële impact hebben op het bedrijf en enkel inzetten op flankerende of ondersteunende maatregelen zoals energie-efficiëntie of het gebruiken van hernieuwbare energie komen niet in aanmerking).