TCO – Total Cost of Ownership om totale kost bedrijfswagen te berekenen
De nieuwe berekeningswijze ‘Total Cost of Ownership’ speelt hier ongetwijfeld een belangrijke rol in. Als Fleet managers blijven vasthouden aan het maandelijkse leasebedrag als richtsnoer, dan moet er overgeschakeld worden op een kleiner voertuig. In het geval van TCO kan er toch gekozen worden voor een comfortabele e-auto.
De TCO houdt namelijk niet enkel rekening met de aanschafwaarde maar ook met de verbruikskosten, taksen en fiscale aftrekbaarheid van de wagen én laadinfrastructuur.
- Fiscaal voordeel duwt vervuilende wagens uit de markt.
Vanaf 2026 zullen enkel nog nieuwe elektrische wagens fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven. De leasewagen op benzine/diesel zal dat niet meer zijn. Voor e-wagens is dat 100% in 2026, daarna daalt het fiscaal voordeel geleidelijk tot 67,5% in 2031. De diesel- of benzinekosten van plug-in hybride bedrijfswagens worden echter al beperkt tot 50% aftrekbaarheid vanaf 1 januari 2023. Zo wil de overheid ook het elektrisch rijden met de hybride stimuleren.
De werkgever krijgt echter wel een overgangsperiode om de switch te maken. Zo zal een ‘vuile’ wagen voor 30/06/2023 aangekocht nog van de huidige voorwaarden kunnen genieten. Na 1 juli start de overgangsregeling. Wagens aangekocht tussen 1/07/2023 en 31/12/2025 zullen de fiscale aftrekbaarheid zien achteruitgaan tot 75%. Vanaf 2026 tot 50, 2027 tot 25% om herleid te worden tot 0 in 2028.
De overheid werpt nog een 2de wapen in de strijd; de solidariteitsbijdrage van de RSZ die werkgevers momenteel betalen, de zogenaamde CO²-bijdrage, gaat de komende jaren fors toenemen voor zowel benzine- of dieselwagens en hybrides. Dat bedrag gaat maal 2,25 in 2023 en maal 2.75 in 2025. Vanaf 2026 is dat x4 en in 2027 x5,5. Dit betekent dat het sociale voordeel voor bedrijfswagens met CO²-uitstoot zo goed als wegvalt.
Hetzelfde principe geldt voor de minimumbijdrage voor wagens zonder CO² dat stijgt van 20,83 naar 31,15 in 2028.